torsdag 30 juni 2011

Kassar o en tehuva

Gårdagen var ett enda tillverkande av kassar, händerna blir numma. Alla moment som kräver nappatag. Tyget är ju tungt att jobba med - och dammigt. Försökte ha tvärdrag i går i all värmen, men det går inte att sitta i. Näsan o ögonen blir lika fulla av tygdamm som symaskinen o golvet...alla horisontella ytor. 8 kassar till museét idag. klippte 6 Glimmingehus och började sick sacka. Då var det dags att stänga och jag blev så konstigt sugen på glass. Fast jag har inga jordgubbar idag och jag orkar bara inte gå bort o ställa mej med alla sommargästerna i kön på butiken. Fast jag vilat en timme nu, far fingrarna lite hur de vill här o jag rättar stavfel, det bubblar liksom i armarna. Nåja. I morgon kommer familjen Lindqvist från Tyringe, Git ska ha virkade bakelser här i sommar, det ska bli kul.
Tehuvan ; var en farbror som kom igår....Plötsligt står han i dörren - Jag spelar blues med Louise Hoffsten på hög volym med dörren öppen, det står öppet på ALLA skyltar. "Är det öppet?" Ja,som det står på dörren... "Det är så mycket musik så man vet inte" Jag har stängt musiken redan innan han hunnit fråga. " Har du tehuvor?" Ja,jag ska ta fram vad jag har "Tar det lång tid? Jag har bilen igång" Gå då o stäng av bilen ska jag ta fram huvorna.När han kommer tillbaka berättar han för mej att pappa Hoffsten spelade på deras bröllop... Och kontentan är; han ser inte vad det är. Han förstår inte att nånting föreställer nåt. Helst ville han ha så oansenlig tehuva som möjligt. "Hade den varit utan detta o detta" säger han o håller om hals o stjärtfjädrar på hönan i batiktyger "hade jag tagit den med en gång". Det finns inte, svarar jag, inte hos mej.- Jag vill att vardagssakerna ska vara lite roliga. Att man ska bli glad en måndag morgon i november. "Ja, men vi dricker te i sängen" Jaha? Jag förklarar att jag kan göra en alldeles beige bild på en linnehuva, "Kan det verkligen hålla värmen?" och jag försöker förklara hur och vad som gör att det håller värmen, att bilden inte spelar nån roll. Han tittar på mej med tom blick.  Nåja till slut säger han att de ska komma båda o titta en dag "Jag får köpa bilar o tv, gräsklippare o sånt, men saker till köket....." Gör ni det svarar jag och vet att de aldrig kommer.
När ska jag installera en kamera i atelje´n? För det finns mer att hämta ur det förrådet - tro mej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Bokmärket "Gå inte vilse i bokskogen" och ett äpple - masken Max äpple för bollek inomhus

Kassar, kassar, kassar

Vallmon blommar. Självsådda i år.

Populära inlägg