lördag 19 november 2011

Det går fort

mot jul, upptäckte jag i veckan. Österlens museum har julskyltning på första advent, i byn har vi vårt den 4e dec. Tills dess ska jag väl ha nåt trevligt att presentera. Det blir konsthantverk, kassar och kuddfodral. Ska se om jag orkar krångla med bilder - för jag tyckte kuddarna blev ganska bra. Det sista av alla ylletyger som legat länge och väntat. Jag vill ha bra julklappar att sälja. Med lång hållbarhet - trots att det inte är i tiden alls. Men jag har så fruktansvärt svårt för "slitosläng" mentaliteten. Vad det än är för nåt. Kläder, mobiler, symaskiner, bilar, skor. Har en känsla av att folk går in i ett jobb med förutsättningen att det inte spelar nån roll om man gör ett bra jobb - det behöver inte hålla så länge, det blir snart omodernt. Som att cyklar rostar efter varje cykeltur om man inte borstar, tvättar och smörjer dem - varje dag. Vem gör det? Jag gör vid mina gympaskor, det tycker många är knasigt, men jag vill att de ska hålla även om det är de skor jag går med hunden i. Oj det var en lång utvikning.
Jag skulle skriva om böckerna jag hör medan jag "jobbar".
Hörde Karin Brunk-Holmqvist förra veckan, det var inte så upplyftande. Tycker inte om hennes inställning till Österleningar,kan inte ens se det med en rolig blinkning. Nej.
Nu hörde jag Carin Gerhardssons "Helgonet". Bra läst av Katarina Ewerlöf. Helt okej historia. Men....
Jag ska nog leta upp min gamla "Brott o straff", den är så bra, även om den i mitt huvud är lite krånglig. Alla dessa ryska namn och ändelser. Per Myrberg läser min gamla bok, det gör han så bra.
Annars?  Köket bör avslutas. Och sedan bör jag tänka igenom bilder - många ideér ligger i byrålådorna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Bokmärket "Gå inte vilse i bokskogen" och ett äpple - masken Max äpple för bollek inomhus

Kassar, kassar, kassar

Vallmon blommar. Självsådda i år.

Populära inlägg