måndag 23 maj 2011

Mot slutet av maj...

Konstigt. Sån´t man hörde som barn, folk sa när ungarna var små;" vänta tills de börjat skolan, då springer åren förbi". Jag tycker nog tiden susar förbi med en förfärlig hastighet. Undrar om Farmor tänkte så också. Bara de 20 år som gått sedan vi flyttade hit, har gått så fort,så fort. Barnbarnets två månader har försvunnit med blixtens hastighet. Och ändå kan det finnas timmar som sniglar sej, dagar som sniglar sej....
Lilla familjen var här igår. "Svärsonen" sågade stockar i rabatten, där planterade jag min lilla pilhäck - början på den. Fortfarande är det hemska mängder kirskål som måste bort. Måtte sommargrannarna ta sitt snart. Det är därför det blir sådana mängder. De är inte överförtjusta över att få börja semestern med att dra upp mängder av kirskål. Jag drar rottrådar som är flera decimeter långa o kraftiga.
I Atelje´n...;
Inga besökare denna helgen heller i affären. Till slut satte jag upp en lapp, att jag är i trädgården och gick ut i solen. Jag sitter o fryser - det blir liksom ett drag därute - och får mer värk av det. Jag monterade det första lilla skryttäcket i lördags. Det blev fint. Nu ska det prissättas bara. Hittade ett reportage om storkhägnet i Sjöbo i tidningen och har klippt ut det, för att använda som.....stöttning, intresse....nånting. Hittar inte ordet just nu. Använde vfliselinvadd till täcket, hoppas det funkar bra.
Funderar på att kalla dem "skräppetäcke". Det är ett sånt där ord jag kommer ihåg från när jag var mindre. I Markaryd hette det skryttäcken, de var i vita, olika tjusiga tyger , med spetsar o skit. För skryt, att ligga ovanpå i vagnen när man gick ut o gick - inte att användas av ett barn. Förr kanske det var ett sätt att tala om att man minsann hade råd att ha ett täcke som bara låg till fin. Att skryta heter att"skräppa" på dialekt.Men jag är inte säker på att det är göingska. PGs mormor o morfar från Limhamn hade många uttryck som var en slags blandning av danska o malmödialekt och jag blandar ihop dem med min egen dialekt.
I eftermiddag ska det bli studiebesök från konsthantverkslinjen på Glimåkra folkhögskola.
 Det ska bli spännande. Måste städa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Bokmärket "Gå inte vilse i bokskogen" och ett äpple - masken Max äpple för bollek inomhus

Kassar, kassar, kassar

Vallmon blommar. Självsådda i år.

Populära inlägg