torsdag 26 maj 2011

Batikdags!

Jens tröjor!
Jag syr hans Ttröjor, han är ju smal o lång, så köpetröjor är så korta. 
Han bad mej att göra batik-t-tröjor. Det har varit mycket Woodstock snack sista året, ni vet musikfestivalen 1969, och där är många av deltagarna klädda i  nåt batikfärgat. Minns inte om det är John Sebastian som berättar att han varit o bott hos en kvinna och lärt sej "tiedye". 
Själv älskar jag fortfarande knytbatiken - mycket för att man inte kan bestämma över det till 100%.
Jag har tillverkat o sålt i atelje´n i många omgångar sedan vi flyttade hit. Ttröjor men också herrskjortor, första omången i merceriserad bomull och senare i linne. Oh, det var snyggt.
Tyvärr är det inte så många mer än jag som tycker det. 
Nu förra påsken gjorde jag fina barnfiltar i bomullsflanell. Rosa och blå, ett tråcklat stort hjärta.
 Plangi har jag för mej att just den teknik - tråckla o skrynkla med hjälp av det - heter.
Flanellen kom från Håkanssons lanthandels tyglager från 50talet, tjockt o bra.
Jag skulle låta alla inkomster för de filtarna 150:-/st, 20 st, oavkortat gå till läkare utan gränser.
OCH SÅLDE INTE EN ENDA. Folk tittade på dem med en tom, men förvånad blick o sa; 
Bomullsfiltar? Till barn?
Vi hade bomullsfiltar till våra ungar, jättebra till allt möjligt. Går att tvätta på 60grader
efter maginfluensor eller ...vad det nu kan vara...
På sommaren sålde jag två filtar till samma kund, tvillingmormor. De pengarna gick till Läkarna, 
men de andra filtarna ligger här. Ingen är intresserad. 
Precis som med nästan allt jag gjort, har jag fått höra hur tåliga o bra Ttröjorna tex varit, att de hållt 10 år,
 i tvätt efter tvätt. Ärvts vidare av syskon o kusiner.
Vi får väl se vad Jens säger. Den gulgröna var för jädra snygg innan den oxiderat färdigt. 
Då fanns en orangebrun nyans i allt det gulgröna. Den sista färgningen har inte tagit riktigt bra,
 inte på någon av dem.Tyget blir liksom mättat när man gör starka färger.
 Nåja, snart är de tvättade och jag ska hänga upp dem,
 för att kunna skicka dem till honom imorgon. 
Själva färgningarna, 3bad/ tröja, sköljningen, uppknytningarna tog 3 timmar.
Tillklippning och sömnad 2, 5 tim, tråckling o första knytning ca 1 tim.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Bokmärket "Gå inte vilse i bokskogen" och ett äpple - masken Max äpple för bollek inomhus

Kassar, kassar, kassar

Vallmon blommar. Självsådda i år.

Populära inlägg